Dijkonderzoek in de binnenstad

18 mei 2020

In de periode van maandag 18 tot en met dinsdag 26 mei onderzoek we de staat van de dijken in de binnenstad. We beginnen met de Voorstraat. Voor velen vooral bekend als winkelstraat, maar het is van oorsprong een zeedijk. En die functie heeft de Voorstraat nog steeds. Bij het onderzoek doet de aannemer een soort boringen. Dat gebeurt met een speciale truck. Delen van de Voorstraat zijn tijdens de werkzaamheden tijdelijk afgezet.

Aannemer Mos Grondmechanica B.V. doet het onderzoek in opdracht van Waterschap Hollandse Delta. Zo’n onderzoek moet minstens een keer in de 12 jaar gebeuren. Dat staat in de Waterwet. Het is nodig om te zien of de dijken nog voldoen aan de veiligheidseisen. In 2017 zijn er nieuwe veiligheidseisen gekomen. In 2050 moeten alle ‘waterkeringen’ voldoen aan de nieuwe norm. Dus ook de Voorstraat. Na de Voorstraat zijn de Prinsenstraat, Riedijk, Sluisweg en Weeskinderendijk aan de beurt voor het dijkonderzoek.

Jarko De Witte van LeeuwenGrondonderzoek
Om de dijken op het Eiland van Dordrecht te kunnen beoordelen, is informatie nodig van de dijk. Hiervoor is grondonderzoek nodig. Bij het onderzoek vinden er een soort ‘dijkboringen’ plaats. Dat gebeurt met speciale machines die eruit zien als een truck op rupsbanden. Elke dijkboring duurt ongeveer 1,5 tot 2 uur. De onderzoeker kan maximaal 5 sonderingen op een dag doen. De plek van de sondering hangt af van bereikbaarheid en de aanwezigheid van kabels of leidingen. De Voorstraat wordt in etappes onderzocht.

Bereikbaarheid
Het kan zijn dat door de sondering er tijdelijke verkeershinder ontstaat. De aannemer Mos Grondmechanica B.V. informeert de omwonenden en winkeliers hierover. Indien nodig voor een goede doorstroom van het verkeer, stellen we een tijdelijke omleiding in.

Hinder
Het sonderen gebeurt vanaf de binnenkant van een truck. Deze truck moet de werkzaamheden uitvoeren met een draaiende motor. Dat hoor je. Maar het geluid is niet harder dan van een gewone vrachtwagen. De wagen draait alleen stationair. De werkzaamheden veroorzaken geen trillingen die tot schade aan omliggende panden zouden kunnen leiden. Het sonderen geeft geen stankoverlast. Tenzij er onverwacht verontreiniging in de grond aanwezig is. Onverwachte stankoverlast komt echter zelden voor.

Jarko De Witte van Leeuwen

Planning
De boringen aan de Voorstraat vinden plaats volgens onderstaand schema. De aannemer informeert omwonenden en winkeliers in het gebied. Wij geven omleidingen via borden aan.

  • Maandag 18 mei: gedeelte van de Voorstraat tussen de Nieuwbrug en de Torenstraat
  • Dinsdag 19 mei: gedeelte van de Voorstraat tussen Steegoversloot en de Nieuwbrug
  • Woensdag 20 mei: gedeelte van de Voorstraat tussen de Visstraat en Steegoversloot
  • Maandag 25 mei tot en met dinsdag 26 mei: gedeelte van de Voorstraat tussen de Prinsenstraat en de Visstraat

Meer informatie
Na de Voorstraat zijn de Prinsenstraat, Riedijk, Sluisweg en Weeskinderendijk aan de beurt. De planning van deze werkzaamheden is nog niet bekend. Zodra deze bekend is, publiceren we dit op de website www.dordrecht.nl/sonderingen. Daar vind je ook meer informatie over het dijkonderzoek. Daarnaast informeert aannemer Mos Grondmechanica B.V. omwonenden steeds per brief.